Rzecznik Praw Ucznia- mgr Aleksandra Frankowska
Nazywam się Aleksandra Frankowska.
Uczę języka rosyjskiego i WDŻ w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących.
Funkcję Rzecznika Praw Ucznia sprawuję od września 2022 roku.
Zapoznaj się z zawartością linków. Przygotowałam tu informacje, które mam nadzieję, będą dla Ciebie ważne i przydatne.
Każdy uczeń naszej szkoły powinien znać swoje prawa i przestrzegać obowiązków zawartych w Statucie Szkoły. Jest to najważniejszy wewnętrzny dokument obowiązujący w szkole, który określa również zakres mojego działania.
Z pełnym brzmieniem Statutu oraz PZO (czyli Przedmiotowych Zasad Oceniania) możesz zapoznać się na naszej stronie: http://www.elblag.edu.pl lub w Bibliotece szkolnej. Zawiera on zarówno Twoje prawa i obowiązki, jak też obowiązki nauczyciela oraz wychowawcy. Reguluje system nagród i kar przewidzianych dla ucznia a także system oceniania. Brałam udział w pracach nad przygotowaniem tego dokumentu i zapewniam Cię, że jest napisany w sposób przystępny i z pewnością znajdziesz w nim odpowiedzi na wiele pytań.
Przedstawiam wyciąg z najważniejszych, obowiązujących nas wszystkich, zapisów abyś mógł zapoznać się z ich głównymi założeniami.
Pamiętaj, że jest to WYCIĄG czyli zarys, skrót.
Kontaktować się możesz ze mną zawsze w szkole w godz. 10.20-13.10, za pośrednictwem Facebooka lub adresu mailowego: j.jaranowska.rpu@wp.pl
CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O RZECZNIKU PRAW UCZNIA?
Rzecznik zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z przestrzeganiem praw ucznia w szkole.
Do niego możesz zwrócić się ze wszystkimi skargami, zażaleniami, problemami – on jest właśnie po to, aby Was wysłuchać.
Wszelkie informacje uzyskane przez RPU stanowią tajemnice służbową.
Zadania i funkcje rzecznika Praw Ucznia:
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów;
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole;
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli;
- Rozwiązywanie konfliktów.
Pełen zakres moich praw i obowiązków zawarty jest w Statucie Szkoły: §75 r.5: Nauczyciele i pracownicy szkoły.
Środki działania Rzecznika:
- Rozpatrywanie indywidualnych skarg uczniów;
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole;
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom);
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem);
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałającym problemom szkolnym;
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców;
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów;
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
JAKIE SĄ OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA?
Prawa i obowiązki nauczyciela reguluje § 66 i § 67 r.5: Nauczyciele i pracownicy szkoły.
Nauczyciel jest zobowiązany m.in.:
- podnosić poziom i wyniki pracy Szkoły oraz chronić i pomnażać jej dorobek i tradycje.
- stosować się do postanowień statutu, zarządzeń i wytycznych władz oświatowych oraz Dyrektora Szkoły;
- stosować się do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- prawidłowo realizować proces dydaktyczno-wychowawczy;
- rytmiczne i zgodne z obowiązującymi kryteriami oceniać uczniów;
- zapewniać bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć edukacyjnych prowadzonych na terenie Szkoły i poza Szkołą;
- sprawować opiekę nad uczniami w trakcie ich pobytu poza terenem Szkoły w przypadku zaistnienia niebezpieczeństwa wymagającego ewakuacji uczniów;
- udzielać pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
Pamiętaj, że najważniejszym prawem nauczyciela jest poszanowanie jego godności osobistej i godności zawodu.
ZADANIA WYCHOWAWCY
regulują ustalenia zawarte w §69- 72 r. 5.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami powierzonego mu oddziału klasowego.
Wychowawca w szczególności:
- tworzy warunki wspomagające rozwój uczniów, proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspiruje i wspomaga działania zespołu uczniowskiego, jest mediatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrz oddziału klasowego i społeczności szkolnej oraz podejmuje działania w sytuacjach konfliktowych;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w powierzonym mu oddziale klasowym koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec uczniów, którym potrzebna jest indywidualna opieka, tj. uczniów uzdolnionych oraz z różnymi trudnościami i niepowodzeniami.
Wychowawca może stosować różnorodne techniki służące zbieraniu informacji o poszczególnych uczniach; współpracuje z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności – także zdrowotnych, oraz w rozwijaniu zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
Obowiązki wychowawcy:
- troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i ich wyniki w nauce, a w szczególności:
- czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w Szkole,
- interesowanie się ich postępami w nauce,
- dbałość o regularne uczęszczanie na zajęcia,
- organizowanie pomocy uczniom mającym niepowodzenia edukacyjne oraz uczniom uzdolnionym w rozwijaniu ich zdolności i zainteresowań;
- inegrowanie zespołu klasowego;
- wywieranie wpływu na kulturalne zachowanie się ucznia w Szkole i poza Szkołą;
- utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami uczniów.
Wychowawca to Twój „szkolny rodzic”. Masz prawo zwrócić się do niego w każdej sprawie.
TWOJE PRAWA – PRAWA UCZNIA
czyli cały rozdział 7 Statutu szkoły.
Wśród Twoich praw zwróć uwagę, że masz prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia teoretycznego i praktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej;
- bezpiecznych warunków pobytu w Szkole zapewniających Ci bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy;
- ochrony i poszanowania swojej godności;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza to dobra innych osób;
- rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów;
- wolności od ingerencji w sfery życia prywatnego;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
- korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
- PAMIĘTAJ, MASZ TEZ OBOWIĄZKI
- 86 Statutu: Twoim obowiązkiem jest w szczególności:
- zachowywanie się w każdej sytuacji w Szkole i poza Szkołą w sposób godny i kulturalny;
- przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych i porządkowych wydanych przez władze państwowe i samorządowe, Dyrektora Szkoły oraz zawartych w statucie Szkoły;
- aktywne uczestniczenie w życiu Szkoły, godne reprezentowanie Szkoły na zewnątrz oraz współtworzenia autorytetu Szkoły w środowisku;
- systematyczny, aktywny i punktualny udział w zajęciach edukacyjnych i przygotowywania się do nich oraz właściwe zachowanie w trakcie zajęć edukacyjnych;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności;
- poszanowanie poglądów i przekonań innych ludzi;
- podporządkowanie się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego i szkolnego;
- stosowanie się do zakazu palenia wyrobów tytoniowych, w tym e-papierosów na terenie szkoły;
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów;
- poszanowanie mienia szkolnego i pomnażanie go własną pracą i inicjatywami;
- dbanie o ład, porządek, czystość i estetykę w Szkole;
- dbanie o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju szkolnego określonego w ust. 2.
- 88 Statutu:
Szkoła nagradza ucznia za:
- celujące i bardzo dobre wyniki w nauce;
- wzorową postawę;
- wybitne osiągnięcia;
- aktywną działalność na rzecz szkoły i środowiska.
- 89:
- Za naruszenie obowiązków określonych w Statucie;
- Za przekroczenie limitów godzin nieusprawiedliwionych;
- Za naruszenie zasad współżycia społecznego,
SYSTEM OCENIANIA
Ogólne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określa Rozdział 8 Statutu.
Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i nauczyciele przedmiotów zawodowych opracowali Przedmiotowe Zakresy Oceniania regulujące zasady dla swoich przedmiotów.
Są one spójne dla przedmiotu bez względu na uczącego Cię nauczyciela. Np.: zasady dotyczące oceniania osiągnięć z j. polskiego czy matematyki nie zmieniają się wraz z nauczycielem, który Cię uczy.
Oddzielne linki pozwolą Ci zapoznać się ze szczegółowymi wymaganiami z przedmiotu, metodami oceniania, ilością nieprzygotowań itd. Koniecznie przeczytaj. Unikniesz wielu nieporozumień.
WAŻNE LINKI:
http://www.szkolasamorzadu.pl/index.php/gimnazjum/organizujemy-sie/szkolny-rzecznik-praw-ucznia/kim-jest-szkolny-rzecznik-praw-ucznia
https://dzialasz.ceo.org.pl/node/517
https://dzialasz.ceo.org.pl/dzialania